Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, August 12, 2009

Hero sebenar...

one of my favourite subjects in this semester - Issues in Nursing.
most probably sebab Sr Arbaktun berjaya mengupas topik yang diajar dengan begitu menarik dan kritikal.

satu demi satu isu yang dikemukakan Sr Arbaktun di dalam kelas. isu PLKN, antara keberkesanan dan pembaziran. yang paling menyayat hati, isu 'masalah sikap' sebilangan kakitangan jabatan agama, yang dilihat terlalu memandang enteng aduan-aduan yang dikemukakan pasangan-pasangan yang mengalami masalah rumahtangga.


si A: "saya ada masalah dengan suami saya. saya dah tak boleh tahan dah. dah lama saya bersabar. apa yang boleh saya buat?"
si B: "cuba awak rujuk pada jabatan agama."

sampai di jabatan agama...
staff: "sabar dulu ya, puan. pasti ada jalan penyelesaian. puan balik dulu, bincang dengan suami"

adakah respon staf jabatan agama ini salah?

failure in assessing the human needs...
sekiranya masalah yang dihadapi oleh si A only involving trivial matters, mungkin respon itu bertepatan. what if si A already had been abused for the past one year by her husband? then, berfungsikah jabatan agama sebagai pusat umat Islam mendapatkan perlindungan dan sokongan?

they just want to seek for refuge...
jangan kita terlalu lantang menuding jari pada golongan liberalists, e.g. Sisters in Islam, sekiranya kita sendiri gagal mengoptimakan fungsi jabatan agama dan NGO-NGO Islam seumpamanya. pendekatan aktivis-aktivis Sisters in Islam yang lebih santai, mesra dan prihatin menjadi kunci utama lebih ramai wanita yang mecari sumber perlindungan dan hak asasi daripada golongan mereka.

i am a bit shocked when i watched 3R and one of the SIS's activists talked about syariah perundangan keluarga Islam (and she is not even wearing hijab!). Mereka dilihat sebagai hero yang mempertahankan hak-hak wanita Islam, sedangkan sudah terang lagi bersuluh ada beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan hukum Islam yang sebenar.



Muncullah hero-hero yang sebenar!
dalam diam, aku mahu menjadi sebahagian daripada hero-hero itu. bukan kemahsyuran yang aku mahukan. bukan juga puji-pujian yang aku dambakan. dengan ilmu yang sekelumit cuma, aku mahu semua insan-insan sejenisku melayari kehidupan di atas jalan yang benar lagi lurus. aku tidak mahu mereka menjadi mangsa-mangsa kerakusan sebilangan kaum adam yang gagal membuktikan ke'lelaki'an mereka yang sebenar.

kalau kita mampu menjadi lemah lembut dan begitu bersantun di hadapan kaum adam, mengapa kita tidak lebih prihatin dan jauh lebih mesra apabila berhadapan kaum sejenis?

berusaha menjadi insan yang lebih 'approachable'.. ^_^

4 comments:

  1. hm,mcm maner nak cakap..kdg2 aku rase yang salah itu individu bkn organisasi,mcm maner organisasi nak kuat kalo individu dlm organisasi pun x kuat..x pyh tgk jauh2,kat cni tgk uia punyer pentadbiran pun mcm lembu,apekah yg lembu tue uia atau org yg keje tue lembu??Kdg2 pikir balik,org skg suke ISLAM tu pada name jea..kalo semu org IHSAN dlm keje dia aku x rase diaorg semu akan keje mcm LEMBU..sori,aku kalo dgr cite mcm nie rase mcm nak mrh jea-jadul

    ReplyDelete
  2. fiey: yup, fiey! moh kita sama2 usaha!

    jadul: wowo. tak pasal2 diorang kena cop lembu. huhu. apa2 pun, kita mula dengan diri kita jugak kan? jadi the best role model untuk orang lain n betul-betul amalkan ajaran Islam sebaiknya... yeah, majulah jadul untuk negara! ^_^

    ReplyDelete
  3. humm....best la....bagus2x

    ReplyDelete